Wednesday, December 26, 2012

Tips Menangani Anak yg Degil

Assalamualaikum!


Yeahhhh!! Aku hapdate!! Terselit rasa bangga di situ. Muehehee.


Tadi pagi aku bukak sinar.fm (sebab itu ja list channel yg aku blh dengar kt sini), tiba2 dengar suara Jep Sepahtu. (Aku memang cam suara Jep Sepahtu, Jep je yg tak kenal aku! Wakaka! Okk! Tak lawak).


Tapi bukan pasal Jep Sepahtu yg aku nak mentionedkan kat sini. Pagi ni wawancara diorang dgn Dato' Dr Hj. Mohd Fadzilah Kamsah. Of cozzz aku stay tune sebab aku suka beliau, tambah pulak ada Jep kan..heheh..eh, Angah Raja Lawak pun ada skali. Aku tak pasti topic apa yg diorang discuss, tapi ada sorang pemanggil wanita ni called dgn nada suara yg sebak sambil cerita pasal anak sulong dia.


Katanya anak lelaki sulong dia ni sangat tak ngam dgn suami dia - anak dgn bapak la ni kesnya. Sampai tak bercakap dgn bapak, bila bapak tegur buat tak endah je. Tapi dgn si mak, anak ni macam lembut sikit, tapi masih belum nampak ciri2 nak berubah ke arah yg positif. Anak lelaki this woman around 15yrs old kot. This woman sedaya upaya tahan tangisan dia. Aku tau sebab aku pun wanita, bakal ibu tak lama lagi. (Oppsss! T'bgtau pulak)


Then, response dari Dato' ialah :


1st : kata Dato' Allah ciptakan anak lelaki memang akan rapat dgn ibu, and anak perempuan akan rapat dgn ayah. Itu biasa. Sebab tu kadang2 anak lelaki tak boleh nak ngam dgn bapak. Tapi akan lembut hati dgn mak. So, mak kena mainkan peranan, dalam memujuk dan menasihati anak.


2nd : bila step 1st tak jalan, langkah yg mak blh ambil ialah baca Al-Fatihah, Ayatul Kursi dan Al-Insyirah, hembus pada anak, ataupun pada makanan/minuman anak, atau pd pakaian yg anak dah pakai dan nak dibasuh. Kalau masih tak jalan, baca surah Taha ayat 1-5, buat langkah yg sama.


3rd : yg ni aku sendiri pun tersentak. Ilmu baharu untuk aku dan jugak yg bergelar ibu di luar sana. Dato' kata bila anak tu tak ngam dgn bapak, ada kemungkinan masa si mak mengandungkan anak ni, mak ada rasa kecik hati dgn suami. Tak kisahla sebab suami tak tunaikan rasa ngidam dia atau apa. Baby dlm kandungan akan b'kongsi setiap rasa ibu. Kita mungkin tak sedar benda ni. So, solution is buat solat taubat, mohon ampun pada Allah sebab kita ada rasa kecik hati dgn suami. Bila mak buat solat taubat, automatik anak ni akan tercuit. It is kind of renjatan halus dalam hati anak.


Tiba2 aku rasa takut. Sebab sepanjang aku bersama baby, macam2 rasa yang aku alami..mungkin Allah sayang aku, nak aku sedar awal sebelum baby aku keluar tengok dunia.


Tapi betulla, bila dah sampai saat akan bergelar ibu, aku dah mula merasai apa yg umi aku rasa. Mula b'fikir jauh ke hadapan selangkah. Nak berbelanja pun fikir 2x sebab tak lama lagi baby ada, and of coss aku nak yg t'baik utk dia. Semoga Allah permudahkan urusan kita semua.


Okla, aku nak sambung mengemas. Nanti kalau ada benda best aku share lagi.

Sekian~babai
I could not ask for more



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 comments:

ReDiculousLy said...

waaaaa yana...diam2 berisi ek...congrat anyway...jaga diri dan kandungan ek...x sabar nk tgk baby ko plak....hehe

Razil Tahir said...

subhanalllah.. belajar benda baru jugak. walaupun saya kawen pun blom tapi good exposure.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...