Wednesday, June 13, 2012

Dealing With Frustration! (Buku Angan-angan Terbakar!)

How to manage frustration?

Life is full of frustrations. From the minor of losing your hair pin to a major when you can't afford to make your dreams come true. 

What is frustration? 

This feeling is caused when the result that you're expecting do not seem to fit the real situation. Then, you'll feel like "damnnnn!! its killing me!" That is frustration. 

Tipulah kan kalau dalam hidup ni tak pernah rasa frust. Kau bayangkan dari kecik kau tulis dalam buku angan-angan kau, kau potretkan dalam ruang memori kau, dan kau berjanji yang satu hari nanti kau akan printkan dan framekan segala yang kau inginkan, tiba-tiba...kau kena padamkan segala yang kau dah tulis tu dengan pemadam. Dan bila di saat itu, kau rasa daripada padam dan tinggalkan bekas yang satu hari nanti akan buatkan kau mengalir air mata, baiklah kau koyakkan buku angan-angan tu dan jadikan abu di kemarakan api. 




sumber gambar

Aku ada baca satu article pasal "Dealing With Frustration".


Ask yourself  "What is working with this situation" 
Even frust kau tu bukanlah ada kena mengena dengan karier kau, tapi kau tetap kena buangkan negative statement that come across your mind. Aku tau, bukan mudah kita nak jadi orang yang redha dengan kekecewaan, tapi tula, we have no choice, and we have to keep moving.


Focus on what you want to happen 
Even kau rasa kau punya buku angan-angan setebal kamus dewan tu terpaksa kau bakar sebab kau takkan dapat benda tu, tapi kau tetap kena teruskan merealisasikan kehidupan kau. Takkan ada guna and faedah pun if you keep asking "Oh God, Why is this happen to me?" . It is just a waste of time. Even kau dah bakar buku angan-angan kau tadi, kau tetap kena jalankan hidup kau yang sedia ada kan? So, plan the new chapter of your life, maybe yang lebih realistic? So that, kau takkan kena bakar lagi buku angan-angan kau?


Remove the "noise" 
When you're trying to solve this problem, kau akan membuat cubaan untuk tetap meralisasikan angan-angan kau dalam buku yang kau kena bakar tu. Stop! removelah segala bunyi-bunyi bising dalam jiwa kau tu, because you won't get anything from that noise.


Stay positive. 
Part ni aku tau sangat susah nak buat. Sama macam kau dah clash dengan couple tak guna kau, and people around you keep saying "sabar," "sabar" "sabar, tak de jodoh". Takkan lut pun nasihat diorang tu masa kau tengah down tu kan? So, kau ambik lah masa kau untuk calm down, and then kau self talk to yourself. Aku pun tak tau ayat apa yang sesuai. Maybe kau kena cakap "padan muka aku! nak sangat buat grand-grand, lastly back to the simple plan" hahah! terpulanglah dekat kau kan.. hehehehee.. (peace)


For further info bout this article click here  



Ok, dah..aku pulak nak remove the  noise yang ada dalam jiwa aku sekarang. Sebab dulu aku pernah rasa frust time convo aku. Doakan aku cepat pulih ek. 






Sekian~babai
I could not ask for more

2 comments:

Miss Sunshine said...

Sabar ye..
Tak semua benda yang kita impikan tu akan tercapai..
Tapi, percayalah.. pasti ada hikmahnya.. Insyaallah.
Cuba berlapang dada menerimanya walaupun susah.. =)

Illiana Hidayah said...

Miss Sunshine : insyaallah, is trying to calm down and accepting the real situation. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...