Tuesday, September 20, 2011

Letih Menanti Servis Yang Lembap!

Hello peeps!

dulu kan bila orang dok cakap pasal servis kat government lambat, saya just ignore je eventho saya pun pernah melaluinya beberapa kali la kan.. tapi today punya kejadian benar-benar buatkan saya rasa fed up!

today punya appointment for medical check up at 2pm, so I have to cancel my personal phonetics workshop with Mr.Jeff, oklah tak kisah la pasal workshop tu since Mr. Jeff pun ok je kan.. then from school saya keluar pukul 130pm sharp! prinsip saya "jangan sampai orang tunggu saya". nak mencari parking tu dah satu hal la kan, berpusing-pusing, itu gunanya sampai awal kan?

okk, dah masuk terus ke kaunter pendaftaran dulu sebab saya ni bab-bab prosedur memang tak berapa pandai, daripada kena maki jap lagi dalam tu, baiklah tanya dulu kat kaunter pendaftaran.. dah dapat explaination fine la, go and pick up the x-ray result and urine result. then amik pulak nombor nak jumpa doctor. masa nak amik nombor tu, current nombor is 0087, and mine is 0102, ok tak pe la lagi, mybe dalam half and hour je nak mencangak, taklah nak rasa apa sangat since ada teman menyembang!

setengah jam dah berlalu, nombor giliran tiket tu yang digital tu still tak bergerak! 0087! oklah lagi coz after that ada nurse kerek nak mampos ni panggil untuk check blood pressure, heigh and weight. lepas tu nak check mata, arahan nurse tu "bawak ni.." yang saya ni pulak terpinga-pinga "bawak ape ye?" nada still nice lagi la.. "bawak borang awak tu, tak kuasa saya nak bawak borang awak!" wahhh!!!! kalau ye pun kau tak nak bawak borang patient, kau cakap elok-elok tak boleh ke??? bagi clear sikit arahan kau???

dalam surat appointment saya tulis 2pm jumpa doctor, but nombor giliran saya naik pukul 4.45pm!!! can you just imagine??? nak masuk jumpa doc tu satu hal pulak, patient kena amik kad rawatan kat kaunter nurse kerek tu and bawak masuk jumpa doc, sebelum ni rasanya everytime jumpa doc nurse yang akan pick up all the treatment cards and put in the doc's room, kalau tak pun kat luar bilik doc tu akan disediakan small box untuk patient letakkan treatment card diorang, so that nurse yang bantu doc dalam bilik tu just akan pick up and call the patient due to the number! (correct me if I'm wrong..rasanya ni prosedur yang most hospital buat)

adalah beberapa orang patient yang boleh panggil makcik ni tunggu sambil terpejam-pejam mata, bukan sebab ngantuk tapi sebab tahan sakit. sampaikan ada sorang husband makcik ni cakap nak pegi minum kat kedai mamak depan ni, pakcik tu dah balik pun still number tak jalan lagi nak jumpa doc, yang makcik ni dah tak tahan sakit sampai pakcik tu offer amik dulu painkiller dia punya. cuba bayangkan??

kalau penantian saya nak jumpa doc ni just medical check up pun dah penat menanti apatah lagi makcik ni yang tengah sakit, haih! serious tak paham! then nurse kerek tu boleh pulak sound one patient yang tanya kenapa lambat "doctor pun nak makan, nak sembahyang....!" okkk, finee... alasan boleh diterima, tapi makan sembahayang jadah apa dari kul 2 sampai kul 430??? zohor jamak dengan asar ke?? rasanya kalau jamak macam lagi cepattt je sembahyang tu kan???

masuk jumpa doc tak payah cakaplah..rasanya dia nak men"cover" keterlewatan dia servis patient yang bersepah-sepah kat luar, mana taknya tutup pukul 5pm, 430pm number giliran yang berjalan..soalan-soalan yang doc tu tanya memang sebijik macam nak screen test calon bini.

"kenapa nak buat medical check up? nak pegi mana?"

"syok tak keja cikgu? sekolah mana?"

"gaji basic cikgu berapa ek? saya dulu pun nak jadi cikgu jugak"

"laa..panjangnya nama..eh..i/c pun 02, 02 kat daerah mana? saya pun 02 jugak"

memang la kau hensem sang doctor, tapi kau akan lagi hensem kalau bila patient masuk kau ucap salam, then say sorry for let them waiting for you almost 3hours!

huh! serious sangat letih!

sekian~babai
I could not ask for more


4 comments:

ReDiculousLy said...

gile ar punya service....ko bleh komplen tu...kt radio perak fm de satu segmen klinik kita...de sorg doktor undangan...org bleh wt aduan apa2 psl perkhidmatan kesihatan...kwn mak aku pnh kena komplen kt situ...ko bleh la try...mention je nama nurse tu...hehe

p/s: aku still x dpt lg surat lantikan tu...so x dpt nk wat...

Illiana Hidayah said...

Red : tau xpe..aku tertekan gilee kot tadi..dgn letihnya dgn lapar sume ade..fed up! camne lah org tak hentam gov. punya servis..hmm...

Miss Sunshine said...

paling tak tahan nurse kerek tu lah... ishk2, tak patut.. buat chck up utk spp ke?

Illiana Hidayah said...

Miss Sunshine : memang! sangat tak tahan dgn nurse tu..ha'ah..check up spp.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...