Sunday, August 14, 2011

Derhakakah Aku Sebagai Anak??

soalan ni untuk mereka yang bergelar anak..

pernah tak korang rasa, dalam masa korang menjadi sorang anak, korang rasa belum mampu lagi nak membahagiakan ibu bapa korang???

itu perasaan yang saya rasa sekarang..
BERSALAH!
masih lagi belum mampu membahagiakan umi abah saya, belum mampu menyelesaikan masalah umi abah saya! berdosakah saya?

dulu masa zaman kanak2, umi abah yang ajar saya baca quran.. didikan terawal saya terima sepenuhnya dari umi abah saya..
zaman remaja saya, nakal! menitik air mata abah saya dek kerana kedegilan saya.. berkat doa mereka, saya mampu berubah!
zaman kolej saya jauh dari umi abah saya, hampir 6 tahun memperjuangkan nasib di tempat orang, alhamdulillah..sekali lagi abah menangis di hari konvokesyen saya..

kini..
saya telah bekerjaya..
dekat dengan umi abah..
sewajarnya saya mampu memberikan segalanya buat umi abah..
namun..
kekesalan itu hadir setiap kali mendengar impian abah..
yang mungkin takkan kesampaian..
kerana mereka EGO! TAMAK!

berdosakah saya sebagai anak..
kerana tak mampu menyelesaikan kemelut mereka?
derhakakah saya kerana membiarkan mereka menaruh harapan dan impian yang tinggi?

andai ini dinamakan derhaka..
ampunkan aku tuhan..
tunjukkan aku jalan supaya mampu menjadi anak yang solehah buat umi abah...









(pic : google.com)

buat mereka..
kembalikanlah hak yang telah korang amik sejak zaman batu tu..
tak perlu bangga menjunjung dunia..
sebab last nanti hanya kain kafan jugak yang akan kau pakai..
kereta mayat jugak yang akan kau naik..
liang lahad yang sempit tu jugak RUMAH kau..

sekian~babai
I could not ask for more

7 comments:

padle said...

impian aku nak bawak mama ngan abah g haji..doakan tercapai ye...^^

cryclown said...

mak aku lahirkan aku 7.8.1987

Illiana Hidayah said...

padle : aminn..moga impian ko tu tercapai.. :)

cryclown : ye..aku tau..mak ko lahirkan ko 7.8.1987...hehehe...ko nak tuntut adiah ke ape..? hehehe

ReDiculousLy said...

kes yg dulu tu ke yana? x settle lg? bawak ke court je la...kalo x, xdenya dorg sedar...

Illiana Hidayah said...

Red : iyap! kes yg dulu..aku ikut hati memang nak bwk ke court, tapi tu la..byk pihak yg akan kecam aku..

Saiazuan said...

susah nk bahagiakn ibubapa ni melainkn diorng tgk kte brjaya.. :)

Illiana Hidayah said...

yep...kebahagiaan yg kita bagi takkan sama dgn kebahagiaan yang mereka bagi..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...