Tuesday, May 17, 2011

Resipi Sambal Tumis Bonda~

Assalamualaikum!
Hye semua~

mata dah berpinau tengok paper exam english + pjk, rasa nak muntah pun ada.. hoho.. minggu lepas balik kedah kononnya nak marking paper, tapi haremmmmm, dah nama balik rumah, konfeemm berehat sepanjang masa! lama jugak saya amik mood nak marking paper balik.. hehe.. bukan apa, nak kena calm down dulu baru boleh marking dengan emosi yang rilekk.. hohoho..

actually entry ni bukanlah nak sembang pasal marking paper.. camne boleh termelalut bab marking paper ni..? haihh! hehhe..

since saya ni jenis malas nak makan kat kedai sebab saya ni lone ranger kat Gerik ni, so saya pun masak la ala-ala kadar, ala-ala anak dara koboi gitu~hohoho..! so, menu malam ini ialah sambal udang dan telur dadar! hehehe!

so, bahan-bahannya ialah
  • udang - (sebanyak mana yang kau nak makan)
  • cili + bawang besar yang dah dikisar halus
  • gula, garam (secukup rasa)
  • sos cili
  • air asam jawa @ asam keping

cara-cara nak buat :

  • bersihkan udang sebersih-bersihnya, (saya ni jenis kalau nak masak udang saya akan buang segala kulit sebab my mom cakap orang kedai ngan orang katering ja yang tak buang kulit sebab nak cepat...so, its up to you guys la nk buang kulit terus ke tak)
  • panaskan kuali, tuang minyak masak dalam kuantiti yang agak banyak (nanti mudah nak trace sambal tu dah masak ke belum)
  • you guys kalau rajin bolehlah tumis bawang dulu, kalau tak nak pun tak pe, sebab sambal tumis tu dah siap dengan bawang kisar kan, so konfemm naik bau wangi punya..
  • masukkan cili + bawang yang dah dikisar + air sikit
  • masukkan gula, garam secukup rasa
  • masukkan sos cili (kalau rasa tak cukup pedas)
  • sedikit air asam jawa @ asam keping..
  • tunggu sampai sambal tumis tu dah pecah minyak (minyak dah berkumpul di bahagian atas) then masukkan udang..
  • tarraaa! siap untuk dihidangkan dan dimakan!

ohh yes!
saya ni jenis tak suka guna ciliboh or cili giling untuk buat sambal tumis sebabnya rasa cili tu sangat tak best, tak taulah nak discribe macam mana.. so kalau nak buat sambal, saya akan rebus cili kering(nk kurangkan pedas), then blend sekali dengan bawang besar.. i tell you konfemm tip top! hehehhe..





tadaaaaa!
inilah hasilnya.. ngam-ngam untuk perut saya je..memandangkan housemate saya belum balik lagi..
ohhh yes! tadi saya cakap kalau nak reduce pedas boleh masukkan air asam jawa atau asam keping kan, lagi satu cara, you guys boleh masukkan santan dalam sambal tumis ni, dah masuk santan tu kena pandai-pandailah ejass kuantiti garam gula korang ek..

dan ini ialah menu makan malam saya hari ini.. cuba korang trace apa yang kurang????


Mr.Illiana : masak apa hari ni?
saya : sambal udang dengan telur dadar..
Mr.Illiana : sayur?
saya : hehehhehe...
Mr.Illiana : belilah salad yang boleh makan instant........... (panjang ja harakat dia kat belakang tu)
saya : ngeheeeeeeee..

tiba-tiba rasa nak masuk lif tekan sendiri, jarang kalau saya dok sorang, saya makan tambah dua kali, malam ni 2x saya tambah..~hoohoho..!

ada sikit lagi cerita pasal english paper budak2 saya..

saya : i dont know how to teach la..
cikgu A : kenapa?
saya : Q: how old are you? A : I am fine thank you..
cikgu A : hahahhahahha, tula pandai sangat mengajar!
saya : .....................(1001 rasa)
cikgu A : ehhh...betul la dia jawab, "I am fine thank you" maknanya dia tak tua lagi..
saya : (....apakah??............)

no more eleboration for the conversation above, but i admit that i'm still new in this teaching world, but please, mind your own joke~

*pesanan penaja buat Mr.Illiana : good luck for the final presentation, i will always pray for you, dont worry, i am fine~ :)

sekian~babai
I could not ask for more

3 comments:

TunTeja said...

waa.kak yana.nak cket? hahaha

Rtp Farra Arisha said...

yehaaa, tgk mknn tu pun dah rasa kenyangg kot hee. best!!!

Illiana Hidayah said...

@Tun Teja : heheheh...blh2..mai aaa sini ye...

@Rtp Farra Arisha : wahhhh! ni kire ala2 p.ramlee la ek..amik bau??? eheeheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...