Wednesday, May 4, 2011

Kursus MBI Daerah Hulu Perak

Assalamualaikum!
Hye semua..
seperti yang dijanjikan semalam, saya mau update panjang-panjang today, hehehe..

so, korang pernah dengar pasal dasar kerajaan sekarang yang giat memperkukuhkan bahasa inggeris dan memperkasa bahasa melayu? atau singkatan ialah MBI and MBM? sebagai cikgu baru posting and have to teach english, maka haruslah saya join kursus ni kan, all together ada 4 phases, and for the last two phases, dia compress sekaligus, mau kejung jugakk la dalam kursus MBI tu.. so, kami didedahkan dengan skill-skill yang selalu kita dengar listening, speaking, reading and writing.. saya ni kalau bab listening, speaking and reading ni ok la sikit kan, tapi bila dah sampai bab nak menulis ni, bersepai la segalanya.. sebabnya vocab tak banyak. (hamekkk kau yana, kurang baca bahan english lagi!) orang lain berpeluh nak mengarang, yang saya ni MENGANTUK nak mengarang! muahahaha!

the best part is bila kami kena buat exhibition. kanak-kanak sekolah yang berdekatan dengan PKG Gerik will take part. ni lagi satu masalah saya, TAK KREATIF! kalau gamak kau bagi laptop suruh diexplore, memang tak dak hal, tapi kalau bagi manila kad, mounting board, polistrine suruh buat itu ini memang jawabnya hareeemmmmm nak siap, silap haribulan i jual kat orang lain! huh! gilosss obvious ketidakkeratifan seorang cikgu illiana!

but then, i was very lucky sebab i'm in a very talented group, maksudnya kakak-kakak ahli group saya ni memang tip top la, idea bombastik! tangan diorang ni berbedung kot masa kecik, so that diorang sentuh je apa pun mesti menjadi! okk! i jeles actually~hahahhaha. we have to choose one theme for our own booth, and then we have to decorate it well la, preparing some activities for the kids and macam-macam lagi la based on our own creativity.

so, group saya pilih "food" as the theme, and dikecikkan lagi skop jadi "muffin". guess what, ada kakak ahli group saya sanggup buat muffin, readykan icing, jahit and sulam apron! umaaagggaaaiiii! ni kalau dapat kat saya sorang, saya rekomenkan buat slide show ja..muahahha!



the day before the exhibition~
memang saya tak dak dalam gambar sebab saya manusia yang tak boleh tahan lama dengan benda-benda alah ni, maka saya offer diri untuk buat brochure for our group~lalalallalal

the exhibition day~pupils need to count the total of the muffins and draw their own muffin~


ni la yang saya cakap tu, memang saya surrender buat benda-benda alah macam ni, memang tabikkk springggg la kat kakak-kakak ni~i love u la sweet ladies! (sweet ladies ni nama group kami since semua yang ada dalam group ni adalah ladies) heheheh

ni lagi satu benda yang tak mampu saya buat! tapi mereka mampu!

yang pakai apron ni je yang group sweet ladies, yang the two guys ni sangat eager dengan kecomelan apron yang disulam dengan sweet ladies~hehehhe

so, over all, this corse giving a new experience, new input, knowledge for me as a new person in world of education. tak percaya? tengok betapa banyaknya ayat english saya dalam entry kali ni~muahahahha~ kalau ada di antara geng-geng Kursus MBI Daerah Hulu Perak yang baca entry ni especially the facilitators, they must be proud of me kan? muahahah, lagi skali mahu riakkk!

tapi keluar seminggu untk kursus ni, kesian jugak kat kanak-kanak rebena kelas saya tu, minggu depan dah nak exam mid term dah.. tak sempat nak wrap up all the things with them, i'm sorry kids! untuk collegue saya yang tolong tutup register kelas saya bulan april, terima kasih banyak-banyak, semoga Allah membalas jasa akak ye..

okkk, sudah mahu maghrib, mahu ready untuk solat dan akan bersantap lepas ni~jomm makan sambal udang and sup sayur dengan saya! hahahah~gaya anak dara koboi memasak~

sekian~babai
I could not ask for more

5 comments:

Miss Sunshine said...

bestnye g kursus... hmm.. kita kalau bab speaking agak hancur lah.. tapi kalau writing.. InsyaAllah ok.. Nak pandai b.i ni kena banyak membaca dan speaking.. sebab tu since 6 years old, mak kita dah hantar kita tuition b.i. tapi bila dah jadi ustazah... makin lama makin kurang vocab... sebab jarang sangat gune.

Illiana Hidayah said...

Miss Sunshine : hehehe...best gakla kursus ni, tapi tula keluar kursus, keja kat sek bersepah dan bertambah2..tu yg jiwa kacau sket tu..hehehe

sherah said...

wahh kurusus tu macam best jeeee

cryclown said...

asal ak takde kursus lagi?

Illiana Hidayah said...

sherah : heheheh....mmg mcm best...xyah pening2 ngajar kat skul..hahaha

cryclown : sbb ko optionist..aku bkn optionist aaaa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...