Friday, November 19, 2010

Syaitan Kejut Subuh

1 hari, akibat keletihan, syeikh abdul qadir al-jilani hampir terlewat untk bangun solat subuh walaupun waktu solat hampir tiba. syaitan yang melihat keadaan itu lantas menyamar sebagai
seekor kucing dan menggigit kaki syeikh. lalu beliau terjaga. mujur waktu subuh baru sahaja masuk. melalui pandangan mata hatinya, beliau tahu bahawa syaitan telah menyamar sebagai kucing, lalu beliau bertanya
"mengapa kau kejutkan aku bangun subuh sedangkan kau amat membenci kepada hamba yang bersolat subuh?"
"aku bimbang jika kau terlewat solat subuh"
"kenapa?"
"aku takut jika kau terlewat solat subuh, kau akan gantikan dengan amalan yang lebih banyak, kau akan berzikir, bersedekah, membantu orang lain, mengajar lebih lama, tadarus lebih lama untuk menampung kesalahanmuitu. dengan itu aku dan rakan2 aku mengalami kesusahan untuk menggodamu. kerja dan beban kami bertamba banyak. kiranya lebih baik jika kau solat tepat pada waktunya, dan aku dan rakan2 tidak menghadapi bebanan dan tekananyang banyak untuk menyekat amalan2mu."

sekian~babai
I could not ask for more

2 comments:

cryclown said...

belum masuk waktu, tapi dah lambt..
rsnya, org kini, rmai yang dg mentari tinggi, baru bangun...rasanyalah..
sm2 insafT_T

IllianaHidayah said...

cryclown : tu la pasal..kadang2 aku pun sama2 terbabas jugak...semoga kita dipelihara dari terus bgn lambat subuh... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...