Sunday, November 28, 2010

Kisah Adik dan Si Polan Bersama Kerabatnya

selamat hari ahad semua!
selamat beristirehat bersama dengan keluarga.. tapi kepada yang kena kerja tu kerja la elok-elok, jangan jadi macam, guru novis yang saya dah ceritakan kat entry sebelum ni okk...
pagi-pagi umi dah panggil bangun.. oppss...terlupa sudaaaa.. hari ini adik izzah tak hantar rumah pengasuh sebab mak pengasuh adik izzah baru lepas kenduri anak dara beliau yang sama baya dengan saya.. so, she must be busy.. and the main point is kena jaga adik sampai umi balik.. dalam hati terus berdoa "adik jangan teriak kuat-kuat macam zaman adik pakai baju teletobis tu tau"
baik pulak sang kenit ni hari ni.. pujuk bagi pensil buku suruh tulis.. dah separuh buku dia conteng, terus mintak nak dukung.. sang kakak pun dukunglah sambil bancuh susu adik..bagi ja botol terus masuk "buai-buai" daannnn.... TIDUR! wahhhh.... bagusnya adik kakak.. kalau macam ni selalu kan senang keja kakak...muahahhaa... nanti dia bangun entah port mana pulak dia nak "mengemas"..

...................................................................

ni kira luahan rasa la pulak eh... janganlah nak terasa kalau tak buat kan..
setuju atau tak kalau saya katakan tak semua insan mempunyai takdir yang sama? maksud saya dari segi rezeki yang telah tertulis untuk dia.. mesti setuju kan? analoginya macam ni la.. kalau semua orang jadi boss @ tuan, sapa pulak yang nak jadi kuli batak kan? simple!
so, bila dah namanya rezeki masing-masing, kenapa pulak la mesti ada yang nak compare kan dengan orang lain....sesedap rasa je nak cakap anak orang tu amik diploma je, anak orang ni masuk maktab je.. hellooo!!! sekarang ni siapa yang macam tak tau isu semasa ek? tak pernah tau ke sekarang maktab dah naik taraf nama Institut Pendidikan Guru??? tak tau ke sekarang ni maktab bukan lagi menawarkan sijil dan diploma, tapi dah ada DEGREE???
series menyampah dengan jenis manusia yang bajet dia je yang best, kaum kerabat dia je yang best..dah kalau nampak kaum kerabat orang lain yang di kampung ni maksudnya semua belajar tak habis la ye?? dah bila balik buat-buat tanya pulak "anak si polan ni study mana sekarang?" wehhh.... budak tu dah nak masuk 3rd year dah kat U tu, boleh pulak tiba-tiba nak buat berbasa basi tanya macam tu.. what the fish la wehh... apa ingat budak tu kerja part time mat despatch ke kat U tu..???

W : yana amik kos apa kat maktab?
saya : yana PJ
W : ooo..sukan la ye..?
saya : ha'ah..sukan..
W : senanglah nak belajar..tak macam orang amik akaun..

wahhhh.... ni gua lagi bengang ni bhai.. tapi tak pe..saya tau semua orang akan anggap amik PJ mudah.. masalahnya cakap pulak lepas ni amiklah sijil bola jaring macam (.....), senang nanti orang panggil kita untuk bola jaring kita dah tau.. semua pasal bola jaring.. lagipun bola jaring untuk perempuan kan..
dahhh.. ni lagi 1 hal yang saya tak berkenan.. iyaaa... kalau kaum kerabat dia ada pengetahuan sikit pasal bola jaring, abeslah seluruh kampung disuruh amik bola jaring.. kalau saya kata saya ni boleh swimming, hoki, volley, football, nak twist macam mana pulak nak angkat melambung kaum kerabat dia.???
dulu time saya nak amik akaun masa form 4 bukan main lagi bangkang "akauntan dalam 1 company bukan ada sampai 100 kan.." lepas tu bila adik saya amik akaun dia suruh pulak adik saya masuk maktab.. padahal dia tak sedar yang masa tu saya kat dalam maktab...! pelik sungguh!
tak salah la nak canangkan apa yang dah dilalui oleh kaum kerabat kau, tapi janganlah kau pukul canang macam anak-anak orang lain ni bodoh gilaaaa... bengap-bengap aku ni pun dah sampai jb dah aku belajar tau.. tak pulak bila balik kedah aku nak canangkan semua budak kena belajar kat jb macam aku.. series tak paham mentaliti apa lah yang diorang ni pegang?????


p/s : Ya Allah, jangan uji aku dengan ujian ini...aku tak mahu kehilangan seluruh ahli keluargaku..izinkan aku membahagiakan mereka..jangan biarkan "dia" hidup Ya Allah...

sekian~babai
I could not ask for more

3 comments:

cryclown said...

wah! wah! wah! bile lagi nak naik pelamin:P hehehe...

dia kne wat mcm orng putih tu ckp..
"put you in my shoes"
betul ker ha..hehehe..aku blash jer:P

ReDPRiNCeSs said...

sabar la yana...setiap org de pendapat dan kepercayaan sendiri...aku risau pasal posting...kalo betul lambat lg, aku nk cari keje dulu...tapi nanti risau plak org kampung igt aku failed kat maktab sebab tu kena cari keje len...huhu

IllianaHidayah said...

cryclown : eh....aku tgu pakcik dulu naik pelamin...aku takleh potong Q kan...aku kan anak buah yang sangat baik dan comel...muehehehe...
betul la tu...bahasa melayu sebut "ukur baju di badan sendiri" hehhee...

Red : aku pun risau gak sal posting kita ni...aku harap kita akan dapat posting awal...aku dah tak sabar nak keje...hehhehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...