Friday, July 30, 2010

Cikgu Perlu Serba Boleh

semalam saya masuk relief kelas agama Tahun 1..
macam biasalah, dah masuk bagi salam, anak murid pun duduk...
tiba-tiba...
"cikgu...kite kena tasmik ni... cikgu tasmik kan kite leh..?"
"ok2..awak baca iqra' ke quran?"
"quran"
"ok...cikgu tak amik air semayang tadi..awak bukakanlah eh..cikgu dengar awak baca.."
"ok..boleh!"
anak murid ni pun bacalah.. sampai part-part tertentu, yang salah saya betulkan.. (taklah pandai sangat, tapi kalau setakat nak betulkan bacaan panjang pendek tak de hal la sangat..) .. dah abes budak ni baca, sebelum dia panggil kawan dia yang lain..
"cikgu.. saya pelik la.. kenapa cikgu ajar PJ? cikgu ni dah macam ustazah! saya panggil cikgu ustazah la eh.."
"eh..? nak panggil cikgu ustazah pulakk? cikgu taulah baca quran sikit-sikit, kita kan orang islam, kena tau solat dan baca quran, baru kita boleh mintak doa kat Allah" (kenalah tazkirah ringkas ngan saya)
budak ni pun berlari-lari panggil kawan dia... kawan dia pun baca jugak..saya pun tegurlah apa yang patut.. abes saja budak ni baca..
"terima kasih ustazah Illiana.. nanti saya balik baca lagi eh, minggu depan ustazah tasmikkan saya lagi tau"
saya tiba-tiba macam nak kejung pulakkk dengar ayat yag keluar dari mulut budak ni.. haish!
then bila loceng balik dah bunyi..budak-budak ni pun berdiri lah kann nak greet saya...
"syukran jazilan ya ustazah illiana, wa illal liqa' "
adessssssss... saya rasa macam nak rebah pulakkk kat tengah-tengah kelas tu.. tapi nak cover punya pasal..
"afwan wa ma'assalamah"
hamekkk! kau ingat cikgu kau ni tak reti balas eh..?? hehehe...
nak tergelak pon ada bila terkenangkan balik momen ini...
berguling-guling umi ngan abah saya gelak masa saya ceritakan saat ini through phone last nite... hahahah...






abah : sebab tu la abah dengan umi hantaq kakak sekolah agama dulu, tibai (rotan) kakak bila kakak tak lancar baca quran, garang dengan kakak masa kakak main-main time baca quran semayang..
saya : (speechless).. ya abah.. yana faham...
umi : depa tau tak yang cikgu Illiana boleh speaking Mandrin fluently..??
saya : hish.. tu rahsia kerajaan umi.. tak leh bongkar lagi...takut over riak satg.. hahahah...
bila duduk dendiam sorang-sorang, terflash back balik kata-kata abah.. dulu abah dengan umi memang sangat garang bila ajar saya ngaji muqaddam ngan quran.. pantang sikit, merah la kena cubit, tak pun berbirat kena rotan.. ada sekali tu siap tak boleh makan malam sebab tak boleh masuk juzuk baru on time.. kini... saya sangat bersyukur, dengan adanya basic ni, saya mampu membawa diri menghadapaNYA tatkala kegelisahan..
Terima Kasih Umi Abah..
sekian~babai
I could not ask for more


5 comments:

Arra JaSmY said...

Kadang2 ape yang ayah ngan ibu buat utk kita dulu.time tu kite tak suke sgt tapi rupenya2 ianya membawa kbaikan utk kita dimasa hadapan.

Tetibe rindu pulak kat ayah ngan ibu saya..=.=

Illiana Hidayah said...

Arra JaSmY : yep..btul2..dulu rs macam nak lari umah je..tapi skrg rs sangat bersyukur...sentiasalah kita mendoakan kesejahteraan ibu bapa kita dunia dan akhirat.. :)

Cikgu Fikri said...

huhuhuhuh.
tetiba raa xsabar plak nk g praktikum.
tgk telatah murid2....
huhuhu.....

Soni Gonzales said...

pergh, part reply balik dgn arabic tu best.haaa, diorg igt cikgu pj xble ckp bahse arab ke.huhu. saya suka - sangat

Illiana Hidayah said...

Cikgu Fikri : sabar ek...nnt cikgu fikri pun ade chance nk melayan karenah kanak2 rebena ni...hehehhe...

soni gonzales : hahaha... thanx! boleh sikit2 je.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...